בלוג > קטגוריה: אסטרטגיה שיווקית, מידע מקצועי

תהליך בניית אסטרטגיה שיווקית מלאה בצורה נכונה ומדויקת

שיתוף:
אסטרטגיה שיווקית

צמד המילים אסטרטגיה שיווקית, נזרק לאוויר לעיתים קרובות כשמנסים לחשוב על איך לקדם את העסק ולהגיע לקהל רחב ככל ניתן. אבל מה זה בעצם אומר ואיך עושים את זה נכון? בניית אסטרטגיית שיווק מקיפה יכולה לשמש לכם כמפת דרכים לעסק, והיא תעזור לכם לנווט בתוך המורכבות הקיימת של השוק, להצליח להגיע לקהל היעד הנכון לכם באופן יעיל ולהבדיל את המוצרים והשירותים שלכם מהמתחרים. תהליך הבנייה הזה אינו פשוט והוא עלול לקחת זמן. אבל אם אתם מוכנים להתחיל – במדריך מפורט זה נעבור על כל מה שחשוב שתדעו, על הדברים שכדאי שתתבססו עליהם, וגם נספק כמה טיפים חשובים להצלחת התהליך.

למה חשוב לבנות אסטרטגיה שיווקית?

בואו נתחיל בלהבין מהי החשיבות הגבוהה של אסטרטגיית שיווק נכונה וחכמה עבור העסק שלכם.

1. אסטרטגיה שיווקית מספקת לכם כיוון ומטרה ברורה

בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק יכולה לספק לכם כיוון נכון וברור לכל הפעילות העסקית שלכם. אסטרטגיה זו תכיל בתוכה את היעדים והמטרות שהגדרתם לעסק שלכם, כולל כל הצעדים הנדרשים כדי להשיג אותם. כשכל אלה מונחים בפניכם בצורה מסודרת, מנוסחת היטב וברורה. לאחר שעשיתם על כך עבודה מעמיקה. לכם ולצוות שלכם יהיה קל יותר להישאר ממוקדים בדברים שהכי חשובים לכם בעסק, מבלי ליפול להסחות דעת שונות שעלולות לצוץ לאורך הדרך.

2. חלוקת משאבים טובה ויעילה

כשאתם נמצאים בסופה של בניית אסטרטגיה שיווקית אתם יכולים להתחיל להחליט כיצד אתם הולכים לחלק את עוגת התקציב הנוכחית שלכם. לכל עסק יש משאבים מוגבלים, אם זה מבחינת כסף, אנשי צוות וזמן פנוי. חשוב להחליט כמה להקצות מכל אחד לכל תחום. כאשר יש לכם אסטרטגיה שיווקית מקיפה תוכלו לדעת כיצד לעשות זאת בצורה יעילה יותר. על ידי מיקוד לערוצים הנכונים ולקהל היעד הרלוונטי ביותר עבורכם, אתם יכולים להצליח למזער את בזבוז המשאבים שעלול להתרחש ולהצליח למקסם את ההחזר עבור ההשקעה של המשאבים הללו – באמצעות רווחים, פרסום ממומן וכדומה.

3. השגת יתרון תחרותי

השוק כיום תחרותי יותר ממה שהוא היה אי פעם בזכות הגדילה והצמיחה הכלכלית בכל רחבי העולם. אחד הדברים שהוכחו כגורמי מפתח לניצחון על פני מתחרים בשוק הוא בידול. בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק אתם בעצם בוחנים דרכים לבדל את עצמכם משאר העסקים שעשויים להיות דומים לכם בתעשייה. אסטרטגיה טובה תעזור לכם להציף על פני השטח את הייחודיות של העסק שלכם וכיצד הוא יכול לתרום ללקוחות שלכם. כחלק מהאסטרטגיה תוכלו להצליח גם לתקשר את כל אלה אל הקהל שלכם בצורה יעילה וברורה. בעצם, באמצעות אסטרטגיה שיווקית מוצלחת תוכלו לבדל את עצמכם מאחרים, להתבלט ככל הניתן ולהצליח לתפוס נתח שוק הכרחי.

4. מאפשרת להבין את הלקוחות טוב יותר

בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק, אתם צריכים לעשות מחקר וניתוח שוק. אחר כך, כאשר אתם מנתחים את המסקנות, אתם יכולים לקבל תובנות רבות לגבי הלקוחות שלכם. אם זה ההתנהגות שלהם, ההעדפות שלהם או הצרכים שלכם. כל אלה יכולים לעזור לכם להבין את הלקוחות, וכך להתאים את ההצעות והמסרים שלכם טוב יותר. באופן הזה הם יוכלו להדהד עם הלקוחות הפוטנציאליים.

5. מאפשרת להצליח למדוד את ההצלחה שלכם

עם אסטרטגיה שיווקית ברורה שמגדירה את היעדים שלכם לטווח ארוך- תוכלו להצליח למדוד את ההצלחה שלכם באופן מדויק יותר. תוכלו להשוות בין המשאבים שאתם מקצים והמאמצים שאתם משקיעים לבין ההצלחה בשטח. בדרך הזו לא רק תוכלו לראות שלמאמצים שלכם יש תוצאות, אלא תוכלו גם באמצעות הנתונים הללו לשפר את האסטרטגיה שלכם ולהתאים אותה בדרכים שונות כך שתגיעו לתוצאות המקסימליות והרצויות ביותר.

אז איך בונים אסטרטגיה שיווקית לעסק שלכם?

אז מה בעצם עושים? זאת השאלה הגדולה. ננסה ללכת איתכם צעד צעד כדי לבנות אסטרטגיה לעסק ולראות תוצאות.

1. הגדרת המטרות

הדבר הראשון שכדאי לכם לעשות הוא להגדיר מהן המטרות והיעדים של העסק. ומהי תקופת הזמן המדוברת. האם אתם רוצים להגדיל את ההכנסות ב-20 אחוז בחמש השנים הקרובות? או שאתם רוצים לבנות נוכחות אינטרנטית מובחנת תוך חצי שנה?. זה הזמן לפרק את החזון ולנסח מה אתם רוצים להשיג, ותוך כמה זמן.

2. חקירת השוק

זה הזמן לחקור את כל המגמות הבולטות כיום בשוק בו אתם פועלים. נסו להסתכל על עסקים דומים ועל האסטרטגיות שיווק שלהם. אלה יוכלו לא רק לשמש לכם השראה אלא גם ממש לכוון אתכם למה כדאי לעשות ומה לא. הנתונים שתקבלו יהיו משמעותיים בבניית האסטרטגיה.

3. ניתוח נתונים פנימיים

זה הזמן להסתכל פנימה ולראות איך העסק שלכם התנהל עד עכשיו. זה כולל את כל המידע המקיף. המוצרים והשירותים שמכרתם, כמה מכרתם, למי, איך חילקתם את התקציב, במה הצלחתם, במה נכשלתם ועוד. זה שלב שעלול להיות מורכב. אבל חשוב מאוד לשים את הכל באופן ברור ושקוף על הדף, כדי לדעת איך להתקדם משם לעבר המחוזות הרצויים יותר.

4. בחינת שיטות שיווק שונות

קיימות הרבה מאוד שיטות לשווק את העסק שלכם. זה הזמן לבחור את האסטרטגיה הנכונה ביותר לעסק שלכם ולצרכים שלו. כל עסק הוא אחר במהות שלו ובתנאים שלו, לכן לא כל שיטה תעבוד על כל אחד. ניתן לקדם באמצעות משפך שיווקי, פרסום ממומן, קידום אורגני ועוד. כדאי לבחון כמה מהן לפני שאתם מחליטים על האחת שאיתה אתם הולכים, וניתן ואף רצוי לשלב.

5. ניסוח ובניית האסטרטגיה השיווקית

זה הזמן לבנות צעד אחר צעד את האסטרטגיה שתוביל אתכם לעתיד הרצוי. תפרקו את זה ממש לגורמים. מה עושים בהתחלה, מי עושה את זה, כמה כסף תשימו על זה ואיך יראה המשך הדרך. באופן הזה יהיה לכם קל יותר ליישם. לא צריך ללכת על הטיוטה הראשונה- זה ייקח זמן עד שתבינו מה הכי נכון ומדויק לכם כבעלי עסק.

6. שלב היישום

עכשיו כשיש לכם אסטרטגיה- הגיע הזמן ליישם ולבצע. זה עלול לקחת זמן, וזה לא אומר שתצליחו על הפעם הראשונה. אבל כל עוד בניתם לעצמכם מפת דרכים אתם תדעו לאן אתם צריכים ללכת ואיך.

7. לבחון את האסטרטגיה

לאחר שכבר התחלתם לבצע אותה לאורך תקופת זמן מסוימת, חשוב לבחון את האסטרטגיה והתוצאות שלה ולראות האם יש שינויים שצריך לבצע. תבחנו מה עובד ומה לא, כמה אתם קרובים ליעד וכדומה. חשוב תמיד להיות עם יד על הדופק ולהיות גמישים בעת צורך.

שיטות לבניית אסטרטגיה שיווקית

עכשיו כשהבנו למה זה חשוב כל כך ואיך עושים את זה, הגיע הזמן לבחון שיטות ואסטרטגיות שונות. אין דרך אחת- זה לא שכל אחד עוקב אחר ספר הוראות שניתן לכולם ברגע שהם החליטו לפתוח עסק חדש. יש הרבה מאוד שיטות שונות. כל אחד יכול למצוא את האחת שהכי מדברת אליו ושהכי רלוונטית לו ולעסק. נראה לכם עכשיו מגוון שיטות שחברות שונות השתמשו בהן במהלך השנים והובילו לתוצאות טובות.

SWOT

אחד מהשלבים הראשונים שהרבה אוהבים להתחיל בו בתהליך בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק, הוא ביצוע ניתוח לפי מודל SWOT. ראשי התיבות SWOT הן חוזקות, חולשות, הזדמנויות ואיומים. בעצם כשאתם מכינים רשימה מדוקדקת של כל אחד מאלה, אתם יכולים לזהות גורמים פנימיים וחיצוניים שיש להם השפעה על העסק. יכול להיות שאתם חלשים בתחום מסוים- ואז אתם יכולים לבחור לחזק אותו. יכול להיות שיש הזדמנות שלא שקלתם אותה וכדאי להכניס לאסטרטגיה שיווקית חדשה. כל אחד מאלה יכול להיות גורם מפתח בפיתוח אסטרטגיה שנכונה לכם. מינוף של נקודות חוזק, הפחתת חולשות, התמודדות עם איומים וניצול של הזדמנויות הם גורמים משמעותיים ביותר בפיתוח העסק והאסטרטגיה שתשווק אותו!

פילוח ומיקוד

בגישה הזו אתם בעצם מנתחים את הפילוח של השוק שלכם ובוחרים באיזה פלחי יעד ספציפיים אתם רוצים להתמקד. כך אתם יכולים להתאים באופן אישי בין השירותים והמוצרים שלכם אל פלח האוכלוסייה שבחרתם בה. המיקוד הזה יכול לייצר אסטרטגיה יעילה ביותר שתגיע לקהלים מגוונים – עם מסרים מותאמים לכל אחד מהם. כל אחד אוהב שמדברים אליו באופן אישי ומתייחסים אל תחומי העניין ולצרכים שלו. באופן הזה אתם לא רק נותנים מענה אלא גם מייצרים מערכת יחסים חזקה ואותנטית עם לקוחות.

אסטרטגיה שיווקית מבוססת תוכן

במהלך ההיסטוריה המילים תמיד הוכיחו את עצמן. זאת הדרך להגיע לקהל – תוכן. שיווק באמצעות תוכן מתמקד למעשה ביצירה והפצה של תוכן שלו יש ערך לקהל היעד. באמצעות תוכן רלוונטי שמנוסח באופן בהיר ניתן למשוך לקוחות. בין אם הם מקהל היעד ובין אם הם מפלחי אוכלוסייה שלא חשבתם עליהם אפילו. בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק שמבוססת על תוכן יכולה לעזור לכם לבנות אמון עם הלקוחות, להבהיר להם במה אתם עוסקים ולהוביל למכירות. ואל תשכחו את האימרה הידועה: תוכן הוא המלך!

אסטרטגיית שיווק דיגיטלי

אסטרטגית שיווק דיגיטלית היא אסטרטגיה שבוחרת להתמקד בשלל הפלטפורמות המקוונות. ביניהן הרשתות החברתיות, קידום חיפוש בגוגל, פרסום ממומן ושיווק באמצעות ניוזלטרים במייל. מדובר באסטרטגיה נרחבת שחיונית לעסקים במאה ה-21. כאשר יש לכם נוכחות חזקה אונליין אתם יכולים להגיע לקהל רב יותר ולייצר תקשורת חיובית. בנוסף, אם זה רלוונטי, גם להגיע לאנשים מארצות אחרות ולהפוך לגלובליים.

צמיחת העסק באמצעות מוצר ספציפי

עבור עסקים שמציעים מוצר ספציפי – אסטרטגיית צמיחה באמצעות מוצר מאפשרת לכם להציב את המוצר במרכז ואת כל השאר לעשות סביבו. זה יכול לכלול שליחה של המוצר חינם לאנשים משפיעים כדי לייצר באז סביבו, יצירת פרסומות לפלטפורמות שונות ועוד. ברגע שאתם שמים את כל המאמצים במוצר עצמו ולא בדברים אחרים מסביב אתם יכולים להבטיח את זה שהוא יקודם ושאנשים ירצו להשתמש בו.

שותפויות עם חברות ועסקים נוספים

אתם לא חייבים לעשות את זה לבד. בניית אסטרטגיה שיווקית לעסק יכולה לכלול גם חיבורים ושיתופי פעולה עם אחרים. באופן זה אתם יכולים לעזור באופן הדדי להרחיב את הנראות שלכם ואת כמות הלקוחות שרוכשים אצלכם. זה רלוונטי מאוד לבתי עסק שיכולים להציע שירותים ומוצרים שמשלימים אחד את השני, אבל לא רק.

עבור מי בניית אסטרטגיה שיווקית רלוונטית?

אם קראתם את המדריך שלנו עד עכשיו, אתם עלולים לשאול את עצמכם – רגע, האם זה בכלל רלוונטי לי? אז התשובה לרוב היא כן. לא משנה מה סוג העסק שלכם, כל חברה יכולה להרוויח מאסטרטגיה שיווקית מקיפה.

אם אתם סטארט-אפ, אתם פועלים בסביבה תחרותית מאוד והצורך באסטרטגיה ברורה וחזקה הוא גבוה. רק כך תוכלו לבסס את עצמכם בשוק ולצמוח. דבר זה נכון גם לעסקים קטנים שצריכים ללמוד איך לנווט בתוך עולם העסקים עם כמות מצומצמת של משאבים. ככל שיש לכם פחות צוות ומשאבים- כך אתם צריכים להיות חכמים ויצירתיים יותר עם האסטרטגיה שלכם, שתעזור לכם לצמוח.

ומה עם תאגידים גדולים שכבר התבלטו בשוק ובנו לעצמם שם? זה לא פוסח עליהם. כל תאגיד יודע שכדי להישאר במשחק צריך תמיד להתחדש, להתפתח ולרענן את האסטרטגיה שלהם. העולם כל הזמן משתנה ואתם לא רוצים להישאר מאחור. בניית אסטרטגיה שיווקית יכולה להבטיח שאתם מתאימים את עצמכם לתקופה הנוכחית ולמגמות השונות בשוק.

זה רלוונטי גם עבור ארגונים ועמותות ללא מטרות רווח. כדי להעלות את המודעות לארגון, להשיג תרומות, להגדיל את הפעילויות ולקדם את המשימות חשוב שהארגון ישווק כמו שצריך. כמו שכבר הבנתם- לצורך זה צריך לבנות אסטרטגיה מותאמת. ככה תוכלו להשפיע בצורה משמעותית יותר בתחום שלכם, וזה חשוב גם לכם וגם לקהילה.

אז בין אם אתם עסק גדול, קטן, פיזי, וירטואלי, למטרות רווח או ארגון התנדבותי. כדאי לכם להתחיל לבנות את הדרך שבה תשווקו את עצמכם, אם לטווח הקצר או לטווח הארוך.

טיפים עבור בניית אסטרטגיה שיווקית מוצלחת

הנה כמה טיפים מקצועיים שיעזרו לדייק את האסטרטגיה ולקדם את העסק הכי טוב שאפשר:

  1. הגדירו יעדים: כשמתחילים בהגדרת מטרות, חשוב להגדיר יעדים ספציפיים. שניתנים להשגה, רלוונטיים ושניתן למדוד. כך יהיה הרבה יותר קל להגיע אליהם ולמדוד הצלחה.
  2.  הכירו את הקהל: חשוב לערוך מחקר מעמיק ולהבין את קהל היעד. בני כמה הם, מה הם אוהבים לעשות בשעות הפנאי, מה מצבם המשפחתי וכמה כסף יש להם. השאלות האלו ידייקו את האסטרטגיה במטרה להתאים ולקדם מכירות בקרב קהל היעד.
  3. חפשו פערים: תמיד כדאי לחפש איפה קיימים בשוק פערים. אם זה בינכם לבין המתחרים, בין המתחרים לקהל ועוד. באופן הזה תוכלו לבדל את השירותים שלכם ביעילות.
  4. שמרו על מיתוג עקבי: אל תעשו שינויים קיצוניים מדי באסטרטגיית השיווק. ״ריברנדינג״ הוא חשוב מדי פעם, אבל שינויים תכופים ייצרו חוסר אמינות מול הקהל שלכם.
  5. קבלו החלטות מבוססות נתונים: לפעמים אתם תרגישו שאתם צריכים ללכת לכיוון מסוים באסטרטגיה שלכם. אבל לא יהיה לכם איך לבסס את ההחלטה הזו. אז אנחנו פה בשביל להגיד לכם שסתם ״תחושת בטן״ היא לא תמיד נכונה בתחום. כדאי מאוד לבסס את ההחלטות שלכם על נתונים אמיתיים.
  6. הקפידו על איכות התוכן: בסוף המון מהשיווק שלכם יהיה מבוסס על התוכן שתספקו כאמצעי שיווק. חשוב שתשקיעו בתוכן כי הוא יהיה הדבר הראשון שהקהל שלכם יפגוש. הוא ייצר את הרושם הראשוני.
  7. אמצו טרנדים: זה חשוב לאמץ טרנדים ולהיות מעודכנים במה שחם כרגע. אבל שימו לב שמומלץ לשמור על איזון. טרנדים באים והולכים, ואתם צריכים לבסס את עצמכם לטווח הארוך.
  8. הקשיבו ללקוחות: אם אתם מקבלים משוב מהלקוחות שלכם חשוב מאוד לקחת אותו בחשבון. בסופו של דבר הם יודעים הכי טוב מה הם רוצים וצריכים. התובנות שלהם יכולות לעזור לכם לחדד את המוצרים והשירותים שלכם וגם את האסטרטגיה.
  9. היעזרו באיש מקצוע: אם אתם רוצים לבנות אסטרטגיה שיווקית מקיפה, נכונה ורלוונטית – איש מקצוע יעזור לכם. יהיה לו את הידע, המומחיות, הניסיון והכלים לסייע לכם. מדובר במשאב משמעותי מאוד בתהליך הזה.
אז מה היה לנו?
אנחנו כאן בשבילך

אז אם הגיע הזמן שלך להרים הילוך ולהיכנס למשחק של הגדולים, אנחנו נעזור לך לעשות את זה נכון.

אני מזמין אותך ללחוץ כאן למטה, ליצור איתנו קשר כדי שנכיר יותר לעומק ונבין מהם מהלכי השיווק הכי נכונים לעסק שלך - ואיך אנחנו יכולים לעזור לך להוציא אותם לפועל בהצלחה.

יוסף וענונו - Yazame

עוד מאמרים שבטוח יעניינו אותך: