בלוג > קטגוריה: אסטרטגיה שיווקית, פרסום ממומן

מה ההבדל בין שיווק לפרסום – האם בכלל יש הבדל?

שיתוף:
מה ההבדל בין שיווק לפרסום

בעולם העסקים המילים שיווק ופרסום נזרקות המון פעמים לאוויר מאחר ומדובר באלמנטים חיוניים לקידום של עסק. בלעדיהם לא תוכלו לייצר אסטרטגיית קידום מכירות מוצלחת.  האם אתם בכלל יודעים מה המושגים הללו אומרים ומה ההבדל ביניהם? אז בניגוד למה שאחרים עשויים לחשוב, מדובר בשני גורמים שמשרתים תפקידים שונים. מה ההגדרות של כל אחד, מה ההבדל בין שיווק לפרסום ומה המטרה שלהם? קראו על כל זאת ועוד במאמר הבא שלפניכם.

מה זה שיווק?

שיווק הוא בעצם כל תחום הקידום והמכירה של מוצרים ושירותים של בית עסק.  מדובר בכלל הפעילויות שמטרתן היא להבין את הצרכים של הלקוחות ולפנות אליהם. מבין פעילויות אלה ניתן למצוא:

1. מחקר שוק:

התהליך שבו אוספים מידע ונתונים על העדפות של לקוחות וצרכנים, מגמות מובילות בעולם והתחרות בשוק.  על סמך ניתוח הנתונים נחליט על צעדים ואסטרטגיה שיווקית שיובילו להגברת המודעות למותג, לבידולו והגדלת המכירות.

2. חשיבה על שיווק בעת פיתוח מוצר:

מאחורי המוצר או השירות שאתם מפתחים חייבת להיות מחשבה שיווקית.  תפקיד השיווק למשוך את הלקוח ולהראות לו כיצד המוצר מתאים לצרכיו.

3. תמחור נכון:

חשוב לקבוע איך לתמחר מוצרים ושירותים נכון.  ללמוד איך לכתוב הצעת מחיר שתסגור עסקה כך שהרווחיות תישאר מבלי להיות יקרים מדי. כך התחרותיות בשוק תישמר.

4. הפצה:

לכל עסק שלל ערוצי הפצה שהמטרה שלהם היא לחבר בין העסק לבין הלקוחות. חשוב לעשות זאת בצורה נוחה ומקדמת.

5. קידום העסק:

פה נכנס לתמונה כל תחום הפרסום. קידום העסק הוא מרכיב אחד בתוך מערך השיווק, ובו נכללות פעולות שונות שניתן לבצע ביניהם יחסי ציבור ופרסום.

6. שירות לקוחות וניהול קשרים:

אחת מבין המשימות המשמעותיות של שיווק היא לנהל היטב את כל מערך קשרי הלקוחות. גם ע”י חיפוש לידים פוטנציאליים וגם שימור של לקוחות קיימים. כאשר אתם מצליחים ליצור קשרים ארוכי טווח עם לקוחות ומקפידים לשמור על שביעות רצון גבוהה – אתם יכולים להגביר מכירות, לייצר המלצות מפה לאוזן ולהגדיל את הרווחים שלכם.
יש כמובן עוד פעולות ותחומים נוספים שנכנסים תחת שיווק, כמו תכנון אסטרטגי, פיתוח זהות מותג ועוד.

מה זה פרסום?

עכשיו כדי להבין מהו ההבדל בין שיווק לפרסום צריך להבין גם מה זה פרסום. פרסום הוא בעצם תחום שנכנס תחת שיווק. אלו הן הפעילויות הנקודתיות שנוקטים בהן כדי לקדם את העסק לקהל הלקוחות. פרסום יכול לבוא בצורות שונות ומדובר בתחום מגוון במיוחד שהתפתח והשתנה לאורך השנים. אז מהו כולל?

1. פרסום מודפס:

תחת כותרת זו נכנסים כל הפרסומים המודפסים הפיזיים, כולל פלאיירים, פרסום בעיתונים ומגזינים, חוברות מידע על העסק וכדומה.

2. פרסום באמצעי מדיה:

זה כולל פרסומות שמוקרנות בטלוויזיה, משודרות ברדיו, מוקרנות בקולנוע לפני סרטים ועוד.

3. פרסום דיגיטלי:

מדובר בתחום המוביל ביותר בשנים האחרונות והוא כולל פרסומים באינטרנט ברשתות החברתיות השונות, ביוטיוב, באתרים, בגוגל ועוד. מדובר גם בפרסומות וידאו, גם בתמונות וגם במודעות טקסט.

4. פרסום במרחב הציבורי:

אפשר לפרסם גם בשלטי חוצות ברחבי הערים, לתלות פוסטרים בלוחות מודעות, לשלם על פרסום על אוטובוסים ועוד.

5. קמפייני משפיענים:

אינפלואנסרים הם גם צורת פרסום נפוצה.  במקרה זה, נותנים לאדם עם קהל עוקבים רב לפרסם את העסק והמוצרים שלכם תמורת תשלום.
בעצם המטרה העיקרית של פרסום היא לייצר כמה שיותר מודעות למוצר ובאז סביבו.  כך, אנשים יהיו מעוניינים לבצע רכישה או הרשמה – בהתאם לאופי העסק שלכם.

אז מה ההבדל בין שיווק לפרסום?

קיימים מספר הבדלים מהותיים בין השניים וחשוב שאתם כבעלי עסקים תדעו אותם כדי להצליח לפעול בהתאם לצרכים ולתנאים של העסק. נציג בפניכם את ההבדלים המשמעותיים ביותר.

תחום

שיווק כולל תחתיו הרבה מאוד פעולות, מאיסוף נתונים ופיתוח של מוצר ועד לניהול הקשרים עם הלקוחות. לעומת זאת, פרסום הוא פעולה נקודתית אחת של קידום השירותים שאתם מציעים. יש מספר דרכים לעשות זאת וניתן לשלב ביניהן, אבל בסוף מדובר בתחום ממוקד מאוד בניגוד לשיווק שמתפרס על פני הרבה מחלקות. לסיכום – לא כל שיווק הוא פרסום, אבל כל פרסום הוא שיווקי.

מטרות

המטרה של שיווק היא להצליח להבין מהם הצרכים של הלקוחות ולהצליח לפתח מוצרים בהתאם לכך. להגביר את המודעות אל העסק ולייצר מוניטין חיובי, ולהגדיל את המכירות והרווחים. מדובר במטרות שהן ארוכות טווח והן כוללות גם קידום מוצרים ספציפיים וגם קידום נרחב יותר של כל העסק.
לעומת זאת כשמדברים על פרסום, מתמקדים בעיקר ביצירת עניין ומודעות בתקופת זמן מסוימת שמנסה לקדם פעולה מידית, של רכישת מוצר חדש לדוגמה.

משך הזמן

עוד גורם שמספר מה ההבדל בין שיווק לפרסום הוא הזמן. קמפיינים פרסומיים בדרך כלל מוגבלים לתקופת זמן מסוימת ויש להם תאריך התחלה וסיום. שיווק לעומת זאת הוא תהליך מתמשך יותר, שמכסה גם את פיתוח המוצר, גם את הקידום שלו וגם את המעורבות של העסק והלקוחות לאחר הרכישה שלו.

כלים וערוצים לקידום

בתהליכי שיווק יש שלל ערוצים וכלים שניתן להשתמש בהם, ביניהם תוכנות קשרי לקוחות, אסטרטגיות קידום, עיבוד נתונים ועוד. בפרסום יש הסתמכות על כמה ערוצי קידום ספציפיים שהצגנו לפניכם, כמו רשתות חברתיות, פלאיירים ועוד.

אז איפה שיווק ופרסום עובדים ביחד?

הבנו מה ההבדל בין שיווק לפרסום, אבל בסופו של דבר מדובר בתחומים שנושקים אחד לשני ויש ביניהם קשר בלתי ניתן להפרדה. הם קשורים זה בזה וצריכים לעבוד יחד בצורה חלקה מאחר ופרסום הוא מרכיב חשוב בתוך אסטרטגיית שיווק. אז באיזה אופן הם משלימים אחד את השני?

1. פרסום תומך במטרות שיווקיות:

קמפייני פרסום יעילים יהיו מתאימים ככל הניתן לאסטרטגיות השיווק של העסק ויתרמו להשגת המטרות והיעדים השיווקיים.

2. בלי שיווק אי אפשר לפרסם:

רק באמצעות בניית אסטרטגיית שיווק נכונה, כולל מחקר שוק, הגדרת יעדים, הבנת קהל היעד וכדומה – ניתן יהיה לפנות לערוצי פרסום שונים ולהתאים את המסרים באופן יעיל ונכון. אחרת זה לזרוק חצים בעיניים עצומות ולקוות שהם יפגעו במטרה.

3. פרסום מושך לקוחות חדשים שניתן לשווק להם:

בעקבות פרסומים שונים אנשים נחשפים לעסק והופכים ללקוחות. מערכי השיווק יכולים לנסות לטפח את הקשרים הללו ולעודד אותם לרכוש מוצרים ושירותים נוספים בעתיד – ואף להמליץ לאחרים סביבם על המוצרים בהם השתמשו. ככל שהשיווק מעורב יותר עם לקוחותיו, כך הם הופכים ללקוחות נאמנים יותר- שהם בסיס לעסק מצליח.

לסיכום

לסיכום, ההבדל בין שיווק לפרסום הוא גדול והם אינם אותו דבר. מדובר בשני רכיבים של אסטרטגיות לקידום עסק, שכאשר הם עובדים ביחד היטב הם יכולים להוביל להשגת המטרות שלכם. כאשר תבינו מי הם הלקוחות שלכם, מהם הצרכים שלכם, איך השוק נראה כיום ואיך אתם מבדלים את העסק שלכם – אתם תדעו איך למקד את מאמצי הפרסום שלכם באופן שיוביל לתוצאות הטובות ביותר.

אז מה היה לנו?
אנחנו כאן בשבילך

אז אם הגיע הזמן שלך להרים הילוך ולהיכנס למשחק של הגדולים, אנחנו נעזור לך לעשות את זה נכון.

אני מזמין אותך ללחוץ כאן למטה, ליצור איתנו קשר כדי שנכיר יותר לעומק ונבין מהם מהלכי השיווק הכי נכונים לעסק שלך - ואיך אנחנו יכולים לעזור לך להוציא אותם לפועל בהצלחה.

יוסף וענונו - Yazame

עוד מאמרים שבטוח יעניינו אותך: