בלוג > קטגוריה: אסטרטגיה שיווקית

איך לבנות אסטרטגיית שיווק במלחמה?

שיתוף:
אסטרטגיית שיווק במלחמה

לצערנו לאחרונה כולנו חווינו את קשיי המלחמה בצורה כזו או אחרת. לא ציפינו שזה מה שיקרה לנו ונותרנו המומים ומופתעים. כעסקים, נותרנו ללא התאמה של אסטרטגיית שיווק במלחמה. עם זאת, גם בתקופות כאלה חשוב להשאיר את הראש מעל המים. גם עכשיו צריך להמשיך לשווק את העסק. הדבר מצריך איזון עדין בין קידום העסק לבין רגישות למצב הקיים ולאנשים המושפעים ממנו. בזמנים מאתגרים אלה, עסקים חייבים לנסות להתאים את גישות השיווק שלהם אל האקלים הנוכחי ולייצר אחריות חברתית. רוצים לדעת איך לעשות את זה נכון? במאמר זה ננסה לספק לכם מדריך לאסטרטגיית שיווק יעילה במהלך מלחמה.

הערכת המצב

לפני שתוכלו להתחיל בפיתוח של אסטרטגיית שיווק בתקופת מלחמה וההתאמה שלה אליכם, חשוב לבצע הערכה יסודית ככל הניתן של המצב הנוכחי במדינה ולאן נושבות הרוחות. כמובן שכולנו היינו דבוקים לחדשות בימים הראשונים. אבל כבעלי עסק כדאי להישאר עם יד על הדופק בכל הנוגע לעדכונים שונים שעלולים להשפיע עליכם, על הסביבה שלכם ועל הכלכלה המקומית. נסו להבין גם מהם הצרכים החדשים שעולים לשטח ומה החששות של קהל היעד שלכם. הערכה זו תוכל להוות את הבסיס הרגיש וההכרחי לגישת השיווק בה תבחרו לנקוט.

בטיחות לפני הכל

כמו שכבר הבנתם, הבטיחות היא מעל לכל. זה נכון גם בימי שגרה, אבל במיוחד בזמן מלחמה. קודם כל חשוב להבטיח שאתם ושהעובדים תחתיכם יהיו בטוחים פיזית. חשוב גם להבטיח שאם אתם ממוקמים במקום שמקבל קהל- גם הלקוחות ירגישו בטוחים. יש לציית לכל ההנחיות של פיקוד העורף ושאר הגופים. את אלמנט הבטיחות חשוב לציין גם במסרים השיווקיים שלכם. זה מה שמהדהד חזק בימים כאלה, וחשוב לגלות אחריות.

אמפתיה וחמלה כלפי כולם

האסטרטגיה השיווקית שתבחרו צריכה להצליח להפגין חמלה ואמפתיה כלפי כל האוכלוסייה, אלה שנפגעו ישירות ואלה שנפגעו בעקיפין. חשוב שכולנו נהיה מאוחדים בימים קשים אלה וכל מילת עידוד וחוסן יכולה לעשות הבדל. בתוכן השיווקי שתבחרו לפרסם חשוב להימנע מחוסר רגישות ולהקפיד להפגין סולידריות עם הקהילה שלכם. קודם כל להיות בני אדם! אסטרטגיית שיווק בתקופת מלחמה שכוללת מסרים שמשדרים אכפתיות ותמיכה ללקוחות יכולה להיות משמעותית בבניית מערכת יחסים בינכם שמבוססת על אמון וקרבה.

התאמת אסטרטגיית שיווק במלחמה

 

נסו להבין מי קהל היעד שלכם

מלחמה מביאה איתה שינויים רבים בהמון תחומים. גם קהל היעד שלכם עלול להשתנות ממה שהתרגלתם אליו. יכול להיות שחשבתם שמי שמרוויח מהשירותים שלכם הם אנשים צעירים אבל בעקבות המצב הגילאים עולים. לכן חשוב לבצע הערכה מחדש של קהל היעד ולהבין מהם הצרכים וההתנהגויות המשתנים של הלקוחות שלכם. כך תוכלו להתאים את הגישה השיווקית שלכם ואת המסרים שתעבירו. זה זמן טוב גם לחקור שווקי יעד חדשים, כי אם השירותים שלכם יכולים לעזור לאנשים- חשוב שתצליחו להביא אותם אליהם.

התאמת המוצרים והשירותים שלכם להווה

בזמן מלחמה אנשים נהיים תלויים בדברים בסיסיים, ולא תמיד העסק שלכם יהיה שירות שהכרחי עבורם. זה הזמן להבין מה כן רלוונטי מבין המוצרים והשירותים שלכם בסביבה ובזמן הנוכחיים. האם יש דרכים להרחיב או להתאים את השירותים שלכם כדי לענות על הצרכים העדכניים של קהל היעד? לדוגמה, אם יש לכם עסק בתחום הביגוד, יכול להיות שתרצו לייצר גם בגדים שמתאימים לחיילים בשטח ולהתאים אותם אליהם. או להתחיל לעבוד עם חברת משלוחים שתנסה לענות על ביקוש רב לבגדים טרמיים. זוהי רק דוגמה לצורת חשיבה חדשה שכדאי לכם לאמץ. על התאמות אלו דיברתי בהדרכה מיוחדת שערכתי ״עסק במצב מלחמה״ – לחצו כאן לצפייה בחינם.

מעבר אל העולם הדיגיטלי

בתקופה של עימותים ומלחמה, חשוב מאוד לבצע כל התאמה שאפשר אל העולם הדיגיטלי והווירטואלי מאחר ואנשים מעדיפים לא לצאת מהבית כדי לשמור על עצמם ועל המשפחה. חשוב שבאסטרטגיה השיווקית שלכם תשקיעו בתחום הדיגיטלי, וכך תוכלו להגיע לקהל רחב. התאימו את אתר האינטרנט שלכם, עדכנו את עמודי הסושיאל מדיה שלכם ופתחו אפילו קבוצות וואטסאפ מותאמות. כך תוכלו לשמור על נוכחות העסק ולהיות זמינים לאנשים, אם לא פיזית אז לפחות וירטואלית.

ניסוח התוכן

בכל אסטרטגיית ובכל מערך שיווק בתקופת מלחמה וגם בתקופות רגועות יותר, התוכן משמש תפקיד חשוב ביותר. חשוב שהניסוח של המסרים שלכם יהיה מדויק, ויתאים את עצמו לשיקוף המצב הנוכחי בו כולם נמצאים. תהיו ישירים ואל תתחכמו מדי – זה הזמן לפשטות ולמסרים ברורים. כדאי גם לעדכן את הלקוחות הנאמנים לאיך העסק שלכם מסתגל כיום לנסיבות המשתנות וחוסר הוודאות. לדוגמה, אם אתם חנות שהייתה פתוחה פיזית, כתבו האם שעות הפתיחה הצטמצמו או שאתם עוברים למתכונת מקוונת. חשוב להתמקד בפתרונות ובערך שהשירותים או המוצרים שלכם יכולים לספק בימים מאתגרים אלה. ולנסות להישאר חיוביים ככל הניתן. לא לצאת בהצהרות קשות ואלימות, אלא להציע מילים כנות ומהלב.

התנדבות ומתן לקהילה

לפעמים דרך טובה לשווק את עצמנו – היא לתת מעצמנו לקהילה. זה מייצר רושם חיובי וטוב על אנשים. זה לא דבר שלילי לתת משהו ולקבל על כך פרסום בתמורה. הרי בסוף העיקר הנתינה, ואנחנו בטוחים שאתם תעשו את זה מכל הלב ולא במטרה ולהשיג יעדים מסוימים. נסו לראות איך בית העסק שלכם יכול לתת לאנשים שזקוקים לעזרה עכשיו. לתמוך בעמותות שונות ובארגונים אזרחיים. כל תרומה למאמצי סיוע כאלה ואחרים תעשה שינוי ממשי בעולם ולעזור. וגם להשפיע לטובה על התדמית שלכם. אצלנו למשל ב-Yazame, היינו חלק משמעותי מבניית פלטפורמת עורף ברזל המחברת בין מתנדבים וארגונים הזקוקים לסיוע, יחד עם קבוצת בוני אתרים מוכשרים ואלופים.

אסטרטגיית שיווק במלחמה - עורף ברזל

אל תעשו את זה לבד

אם בדרך כלל אתם עובדים על אסטרטגיות שיווק לבד והאחראיים הבלעדיים על הפצת תוכן ומסרים בסושיאל, כדאי מאוד לחבור לאיש מקצוע או לאיש צוות שלכם כדי שביחד תוכלו לנסח את המסרים הנכונים ביותר. בזמנים רגישים אלה לא תמיד תצליחו לנסח את עצמכם כמו שצריך. מישהו שיביט על זה מבחוץ יוכל לתת לכם פרספקטיבה הכרחית ולעזור לכם.

מענה ללקוחות

אנשים עלולים לפנות אליכם בשאלות ובקשות כאלה ואחרות בהתחשב במצב. לדוגמה, אם אתם מוכרים מוצר מסוים ומישהו הזמין אותו אבל לא רוצה אותו יותר ומעוניין לבטל- תהיו קשובים לצרכים שלו ונסו לצמצם ככל הניתן את הנזק שייגרם לו. אל תהיו אטומים, חלק מאסטרטגיית השיווק שלכם צריכה להיות תקשורת בריאה ומקדמת בינכם לבין הלקוחות ושירות שהערך העליון בו הוא הקשבה. נסו להתייחס לכל החששות שעולים מלקוחות ולהתגמש ככל הניתן.

פתיחות לשינוי של אסטרטגיית שיווק במלחמה

מצבי מלחמה משתנים מיום ליום ומשעה לשעה. כולנו זוכרים איך לא מזמן בכלל לא חשבנו שעלולה להיות מלחמה. פתאום כך, היא דפקה על דלתנו. לכן חשוב שתדעו שגם אם בניתם את אסטרטגיית השיווק המושלמת לזמנים אלה, הכל יכול להשתנות במהירות לפני שתספיקו למצמץ. לכן חשוב שתהיו מוכנים להתאים את אסטרטגיית השיווק שלכם בכל עת.

לסיכום

שיווק בזמן מלחמה יכול להיות תהליך מורכב שמצריך מכם רגישות שיא. חשוב שתתאימו את האסטרטגיה לתנאים משתנים ולצרכי הלקוחות ותהיו אמפטיים ככל הניתן. המפתח להצלחה בשיווק במהלך מלחמה היא גישה אסטרטגית שמתיישרת עם רגשות הציבור ומנסה לעזור למי שזקוק לכך. כך תוכלו להפוך לחלק מהקהילה מסביבכם. קהילה שתישאר לצידכם גם לאחר שהמלחמה תסתיים.

אז מה היה לנו?
אנחנו כאן בשבילך

אז אם הגיע הזמן שלך להרים הילוך ולהיכנס למשחק של הגדולים, אנחנו נעזור לך לעשות את זה נכון.

אני מזמין אותך ללחוץ כאן למטה, ליצור איתנו קשר כדי שנכיר יותר לעומק ונבין מהם מהלכי השיווק הכי נכונים לעסק שלך - ואיך אנחנו יכולים לעזור לך להוציא אותם לפועל בהצלחה.

יוסף וענונו - Yazame

עוד מאמרים שבטוח יעניינו אותך: