בלוג > קטגוריה: אסטרטגיה שיווקית, ייעוץ שיווקי ועסקי

מהי תכנית שיווקית – ולמה חובה שתהיה כזו בכל עסק?

שיתוף:
מהי תכנית שיווקית

 קיימת השאלה הידועה: אם עץ נופל ביער ואף אחד לא שמע את הנפילה, האם הוא עשה רעש כשנפל? תכלס, אם לעסק יש מוצרים/שירותים מעולים שלא שווקו ואף אחד לא מכיר אותם, האם מדובר בעסק מוצלח? השאלה הזו יכולה לכוון אתכם להבנה מדוע שיווק הוא חשוב. כדי לרכז ולייעל את מאמצי השיווק שלכם יש לבנות תכנית שיווקית. אז מהי תכנית שיווקית, ומדוע חשוב שלכל עסק שמכבד את עצמו תהיה כזו? נסקור את כל הנושאים הללו במאמר שלפניכם.

מהי תכנית שיווקית?

אז בואו נתחיל מלהבין מהי תכנית שיווקית. מדובר בעצם בעמוד השדרה של אסטרטגיה עסקית. תוכנית שיווקית היא מפת דרכים מקיפה שתתאר את כל היעדים השיווקיים של העסק שלכם. היא תתאר את השיטות השונות שתנקטו כדי להגיע אליהם, את חלוקת המשאבים וכדומה. בואו נפרט בדיוק מה היא צריכה לכלול.

ניתוח שוק ומגמות בתחום

בתוכנית שיווקית יהיו את כל הנתונים בנוגע לשוק כיום ומגמות רלוונטיות לעסק שלכם. זה יכלול ניתוח של קהל היעד והדמוגרפיה של לקוחות פוטנציאליים. היא תנתח את ההתנהגות של הלקוחות הללו וההעדפות שלהם. תיקח בחשבון את הנוף התחרותי כפי שהוא נראה כיום ועוד.  בתי עסק עם תכנית שיווקית מתאימים את האסטרטגיות השיווקיות שלהם על סמך היבטים אלה. הם יצליחו לענות על צרכי הלקוחות ולבדל את עצמם מהמתחרים. ניתוח השוק והמגמות יהיה המידע עליו ניתן יהיה להתבסס בעתיד בכל החלטה שיווקית שתתקבל.

יעדים שיווקיים ברורים של העסק

בתוך תוכנית שיווקית כוללים את היעדים השונים שבית העסק הציב לעצמו לטווח הקצר ולטווח הארוך. מדובר ביעדים שהם ספציפיים, ברורים, שניתן להשיג אותם – ואפשר גם למדוד את הצלחתם. כל אלה יוכלו לשמש בתור מצפן עבור העסק. כל מאמץ שיווקי וכל קמפיין פרסומי יהיו מוצמדים לאחד מהיעדים הללו.

שיטות פעולה של תכנית שיווקית

כשחושבים על מהי תכנית שיווקית, לרוב חושבים על רעיונות גדולים ואמורפיים. יש לומר שחשוב להוריד גם את כל היעדים אל הקרקע.  יש לבחון את השיטות והאסטרטגיות השונות שאפשר לנקוט בהן בכדי להשיג את היעדים והמטרות השונות. מדובר בכל שלבי הפעולה השונים, כולל המשימות הנקודתיות הנדרשות. זה יכול להיות תוכנית מיתוג, ניהול פלטפורמות סושיאל מדיה, קמפיין טלוויזיה למוצר חדש ועוד. כל אלה יפורטו בתוכנית, כולל המטרות שלהם, תאריך היעד לסיומן וכדומה.

תקציב וחלוקת משאבים

חשוב לפרט בתוכנית השיווקית שלכם את התקציב שעומד לרשותכם. לקחת בחשבון את הדרך שבה אתם מעוניינים לחלק את המשאבים. הסעיף הזה יתווה את התקציב לכל אחת מהפעולות שתנקטו בהם ויבטיח שחלוקת הכספים תתבצע בצורה יעילה. זה כולל עלות של אנשי מקצוע ואנשי צוות, השקעה בטכנולוגיות, הוצאות שוטפות וכדומה.

הערכה ומדדים שונים

לבסוף, בהגדרה של מהי תכנית שיווקית, יש להכניס גם את המדדים השונים לצורך הערכת הביצוע של התוכנית. מדובר באחד הדברים הקריטיים ביותר, כך ניתן יהיה לעקוב אחר האם התוכנית מוצלחת או שיש צורך בביצוע שינויים כאלה ואחרים. עם המדדים השונים תוכלו לדעת האם כדאי להתאים אסטרטגיות חדשות, האם יש צורך בחידוד של גישות מסוימות על סמך הנתונים שאספתם וכדומה. ככה ניתן יהיה להגיע למטרות שלכם בדרך טובה יותר!

למה חשוב שתהיה תוכנית שיווקית בכל עסק?

עכשיו אחרי שהבנו מהי תכנית שיווקית, הגיע הזמן להבין מדוע חשוב שכל בית עסק, לא משנה מה גודלו ובאיזה תחום הוא פועל, יגבש עבור עצמו תכנית שיווקית ברורה, מוגדרת ומפורטת.

כיוון ומיקוד

אחד מהנקודות החשובות של תוכנית שיווקית היא שהיא יכולה להיות מצפן של ממש ולהנחות כמעט כל פעולה שהעסק שלכם נוקט בה. תוכנית כזו יכולה לעבור בין כל המחלקות, לעשות יישור קו, ולהגדיר לכולם מה המטרות של העסק, מה האסטרטגיות שהוא נוקט בהן וכדומה. כשכולם יודעים מה נמצא בקצה הדרך, הרבה יותר פשוט ללכת לקראתו.

אופטימיזציה של משאבים

כאשר אתם מגדירים את סדר העדיפויות של העסק והדרך שבה אתם מקצים את המשאבים וזאת על פי סדר העדיפויות – אתם יכולים להצליח לייעל את כלל המשאבים שלכם, וכך למנוע בזבוז על פעילויות שונות שלא מייצרות עבורכם תועלת. לדוגמה, איך לתכנן תקציב פרסום חודשי.

הבנה של השוק

תוכנית שיווקית, שבתוכה נכללים גם ניתוחים של השוק בו אתם פועלים כעסק, יכולה לספק עבורכם שלל תובנות חשובות לגבי הלקוחות הפוטנציאליים שלכם והמתחרים שלכם. בעקבות זה תוכלו לקבל החלטות מושכלות כאלה ואחרות בנוגע לשירותים, למוצרים ולמאמצי השיווק שלכם.

מדידת ההצלחה של תוכנית שיווקית

ברגע שאתם מגדירים יעדים ברורים עבור העסק, אתם יכולים להצליח לעקוב אחר ההתקדמות שלכם, ולבצע אופטימיזציה בהתאם. תוכנית שיווקית תמשיך להשתנות כל הזמן, אבל אם יש לכם את הבסיס – אתם תדעו איך אפשר לבצע את השינויים היטב.

תוצאות

עם תוכנית שיווקית מובנית, ברורה ומפורטת – בתי עסק יכולים לנקוט בפעילויות שיווק בצורה הרבה יותר יעילה וממוקדת, ובעקבות כך לייצר השפעה גדולה ולשפר את התוצאות הסופיות.

יתרון תחרותי של תוכנית שיווקית

זה לא סוד שאתם לא העסק היחיד שפועל בתחומכם – לרוב תהיו אחד מבין רבים אחרים. אם יש לכם תוכנית שיווקית שבניתם על סמך נתונים שמצאתם והחלטות מושכלות שביצעתם בנוגע לאסטרטגיות השונות, תוכלו להציע ערך ייחודי ללקוחות, להצליח להדהד עם קהל היעד שלכם ולייצר יתרון תחרותי משמעותי. חשוב מאד שתקפידו על תהליך בניית אסטרטגיה שיווקית מלאה בצורה נכונה ומדויקת.

לסיכום

אז למדנו מה זה תכנית שיווקית – המדריך המלא של כל הנתונים והשיטות שרלוונטיים לשיווק העסק שלכם, והבנו מדוע חשוב שלכל עסק תהיה אחת. זכרו שתוכנית זו יכולה להיות זו שתוביל אתכם להצלחה לטווח הקצר והארוך. השקעה בתוכנית שיווקית מוצלחת היא השקעה בעתיד שלכם!

אז מה היה לנו?
אנחנו כאן בשבילך

אז אם הגיע הזמן שלך להרים הילוך ולהיכנס למשחק של הגדולים, אנחנו נעזור לך לעשות את זה נכון.

אני מזמין אותך ללחוץ כאן למטה, ליצור איתנו קשר כדי שנכיר יותר לעומק ונבין מהם מהלכי השיווק הכי נכונים לעסק שלך - ואיך אנחנו יכולים לעזור לך להוציא אותם לפועל בהצלחה.

יוסף וענונו - Yazame

עוד מאמרים שבטוח יעניינו אותך: